Share This Article
Nowoczesne, najwyższej jakości, aplikacje do rekrutacji, to ogromna oszczędność czasu dla pracowników działu HR. Jakie cechy powinno spełniać takie oprogramowanie? Czy można ustanowić masową wysyłkę ofert o pracę do różnych serwisów? Sprawdźmy!
Jak działa elektroniczny system rekrutacji?
Przede wszystkim powinien działać kompleksowo, czyli wspierać rekrutera na każdym etapie prowadzenia naboru: od tworzenia samego ogłoszenia, przez jego personalizację, dodawanie zgód, aż po publikację i późniejsze gromadzenie danych w odpowiednio zabezpieczonej bazie. Wszystkie te cechy spełnia m.in. system do rekrutacji od firmy ElevatoSoftware.
To także doskonały punkt odniesienia, by zobaczyć, jako mocno zmieniły się systemy rekrutacyjne. Jeszcze kilkanaście lat temu było to oprogramowanie off-line, które można było raczej przyrównać do bazy danych, gdzie administrator musiał wprowadzać wszystkie informacje i pliki ręcznie. Na próżno było też szukać wyszukiwania po słowach kluczach, TAGach, czy rozwiązań webowych.
Takie narzędzia, jak Elevato, już dawno ewoluowały i są obecnie na o wiele wyższym poziomie. Rekrutacja przez system została w dużej mierze zautomatyzowana. Wiodące firmy szybko dostrzegły też, że żyjemy w erze chmur danych i dostępu do sieci.
Dziś nie trzeba już pobierać dedykowanego oprogramowania na fizyczny dysk twardy. ATS to usługa online, do której wystarczy się zalogować. Można korzystać z niej niemal wszędzie — wystarczy dostęp do internetu. To ogromne ułatwienie dla osób, które dużo podróżują.
Z jakich platform korzystają najlepsze systemy do rekrutacji online?
Czasy, kiedy ogłoszenie o naborze było obowiązkowo publikowane w gazetach czy emitowane w lokalnej rozgłośni radiowej powoli się kończą. Większość firm działających na rynku zrozumiała, że dzięki sieci można zyskać dostęp do o wiele większej liczby osób, które spełniają wymagania, jakie narzuca nasza działalność.
Applicant Tracking System wprowadza tutaj zupełnie nową jakość. Software od Elevato pozwala na przykład na szybką publikację ogłoszeń we wszystkich dużych serwisach, gdzie można znaleźć potencjalnych pracowników. Mowa o takich portalach, jak:
- OLX,
- FachPraca,
- Jooble,
- Adzuna,
- Indeed,
- Lento,
- Nuzle.
Nie trzeba wchodzić na wybrane serwisy, logować się na konto, a następnie kopiować i wklejać naszych ogłoszeń. Wystarczy kilka kliknięć myszką z poziomu systemu rekrutacyjnego. Aplikacja samodzielnie doda dla nas te ogłoszenia. Na dodatek za darmo. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy.
Praktyka wielu firm pokazuje, że publikacja na serwisach zewnętrznych może być niewystarczająca. Warto położyć też odpowiedni nacisk na media społecznościowe. W Polsce korzysta z nich około 70% populacji. To doskonały kanał komunikacji, którego nie wolno lekceważyć w rekrutacjach.
Najlepsze narzędzia dostępne na rynku pozwalają też na personalizowanie wyglądu takich ogłoszeń. Bez trudu można dopasować ich kolorystykę do naszego brandu. To rozwiązanie, które na pewno docenią pracownicy działu PR. Warto zwrócić też uwagę na to, czy software do rekrutacji daje możliwość osadzenia na stronie firmy (np. w dziale Praca) dedykowanego widżetu.
Na jakich platformach social media warto umieszczać swoje ogłoszenia o rekrutacjach? Na pewno trzeba wymienić tu:
- Facebooka,
- Twittera,
- LinkedIn.
Co po zakończonym naborze? Analiza danych!
Jeśli w naszej firmie zakończył się właśnie ważny nabór, to nie oznacza to jeszcze, że dział HR zakończył całą swoją pracę. Kolejnym krokiem musi być analiza danych. To kolejny obszar, gdzie profesjonalny system ATS bardzo mocno ułatwi nam pracę.
Dzięki takim aplikacjom będzie można szybko oszacować, z jakich źródeł udało nam się pozyskać najwięcej dobrze rokujących kandydatów. Kto wie, być może po analizie informacji zmienimy naszą strategię i większy nacisk położymy na przykład na Facebooka i LinkedIn? To kolejny obszar, gdzie system do rekrutacji może wnieść jakość naszej pracy na zupełnie nowy poziom.