Share This Article
Układy manewrowania kierownicą i poszczególne elementy skrętne w rowerze odpowiadają za określenie kierunku jazdy. Z jednej strony mają więc zapewniać przemieszczanie zgodne z założeniami cyklisty, zaś z drugiej – bezpieczeństwo wykonania takiego działania. Właśnie w tym celu w jednośladzie są montowane różne rodzaje sterów rowerowych. W uproszczeniu chodzi na przykład o dwa łożyska, zróżnicowane pod względem: wymiaru, budowy, a także umiejscowienia. To one gwarantują skręty bez oporów czy przypadkowych zacięć. Dodatkowo muszą być optymalnie dopasowane do danego modelu roweru, a ich rozmiar zestawiony z pozostałymi elementami łączeniowymi. Dotyczy to, chociażby średnicy głównej rury sterowej.
Stery rowerowe – na czym polega ich działanie?
Rozwój nowoczesnych technologii konstrukcyjnych w obszarze jednośladów sprawił, że współcześnie są wykorzystywane różne rodzaje sterów rowerowych. Niezależnie od wybranej wersji, ich działanie polega przede wszystkim na zapewnieniu poprawnego funkcjonowania kierownicy. Nie chodzi wyłącznie o skręty, lecz również szybką i bezpieczną regulację wysokości. Wszystko po to, by w czasie jazdy nie doszło do przypadkowego oderwania się jednego z elementów lub osunięcia z określonego poziomu. Użytkownik roweru powinien co jakiś czas sprawdzać mechanizm pod kątem pojawiających się luzów. Taki przegląd jest dość prosty, ponieważ polega na zblokowaniu przedniego hamulca oraz poruszaniu jednośladem do przodu i do tyłu. Należy podkreślić, że stery mogą być też przykręcone zbyt mocno. Wystarczy unieść przednie koło, a kierownica powinna samoczynnie obrócić się w jednym z kierunków. Jeśli jest całkowicie nieruchoma i niepodatna na to uniesienie będzie to znak, że doszło do przesadnie usztywnionego osadzenia.
Rodzaje dostępnych sterów rowerowych
Wyodrębnienie tych, ważnych części w układzie skrętnym i zabezpieczającym kierownicę jest możliwe ze względu na: wymiary, typy zastosowanych łożysk czy opcje regulacji ustawień. Podstawowe rodzaje sterów rowerowych to odmiany:
- klasyczna – z przykręcaną nakrętką kontrującą i kołnierzem łożyskowym,
- ahead – bez gwintów, za to z tak zwaną gwiazdką wbijaną w rurę sterową,
- półzintegrowana – o ponadprzeciętnej sztywności, dzięki schowaniu w ramie,
- zintegrowana – ze stałymi połączeniami z miskami łożysk i dodatkową osłoną zabezpieczającą.
Pod względem wymiarów również da się wydzielić różne podtypy sterów do roweru. Do najczęściej stosowanych zaliczają się warianty w rozmiarach:
- 1 cala – w modelach retro jednośladów, które mają też klasyczne, zewnętrzne miski,
- 1/8 cala – wykorzystywane w zdecydowanej większości współczesnych rowerów,
- miski górnej 1 i 1/8 cala, zaś dolnej 1 i 1/4 lub 1 oraz 1/2 cala – tak zwane taperowane,
- 1 i 1/4 lub 1 oraz 1/2 cala na górze i dole – o zwiększonym wymiarze.
Więcej informacji na temat sterów rowerowych znajdziesz na https://antymateria.com/stery-rowerowe-standardy/.