Jak być dobrym konferansjerem? Te cechy są niezbędne

17 marca 2022

Co oznacza być dobrym konferansjerem? Czuć się swobodnie na scenie, nie krępować się podczas wystąpień publicznych czy może łatwo rozśmieszać widownię? Nie do końca, choć te cechy także się przydadzą. Jednakże, aby być dobrym prezenterem, osobą prowadzącą różnego rodzaju imprezy, musimy wykazać się wieloma, często nie tak oczywistymi umiejętnościami. Oto one.

Jak być dobrym konferansjerem?

-Dobry prowadzący musi umieć «szyć», a więc mówić przez długi czas. Nigdy nie wiadomo, który element scenariusza pójdzie nie po myśli organizatora. Rzecz w tym, by widz nie odczuł, że za sceną coś poszło nie tak — mówi Maciej Kautz

To punkt wyjścia, bardzo cenna wskazówka, z której powinni skorzystać wszyscy, którzy chcą postawić swoje pierwsze kroki w tej właśnie branży. Zawód konferansjera, jak każda inna praca związana z estradą i widownią, wymaga odpowiedniego przygotowania umiejętności praktycznych. Jednakże wielu rzeczy jesteśmy w stanie nauczyć się i je wyćwiczyć. 

Możemy poradzić sobie ze swoimi słabościami, ale umiejętność improwizacji, łatwość nawiązywania relacji z innymi osobami, a także szeroko rozumiane umiejętności interpersonalne to elementy niezbędne, by pracować na estradzie, by prowadzić imprezy firmowe czy też okolicznościowe.

Jak zostać konferansjerem? To wymaga pracy

Oczywiście bardzo pomocne w byciu konferansjerem jest doświadczenie i wiedza zdobywana na przykład w szkole aktorskiej lub dziennikarskiej, ale nie jest ona wymagana, by stanąć na scenie i być dobrym w swoim fachu. Wiele osób, które zajmuje się obecnie konferansjerką, związanych było lub nadal jest związanych z kulturą i mediami. To często celebryci lub aktorzy albo dziennikarze. 

Takie doświadczenie sceniczne na pewno ułatwia start w branży, ale nie jest konieczne, by świetnie wykonywać tego typu pracę. Co więc jest? Musimy mieć świetną dykcję i potrafić zjednać sobie widownię. Przyda nam się też znajomość języków obcych ‒ angielski i niemiecki to podstawa. Potrzebna jest też wiedza z zakresu psychologii, bo pozwala ona na umiejętne zarządzanie emocjami i relacjami, jakie występują pomiędzy prowadzącym a publicznością.

Konferansjer na event to człowiek wielu talentów

Profesjonalny konferansjer, który prowadzi firmowy event, jest tak naprawdę człowiekiem orkiestrą. Jego zadanie to nie tylko wejście na scenę i powitanie gości, a później kolejnych prelegentów. Jego praca zaczyna się od szerokiego reaserchu, zebrania informacji na temat firmy organizującej wydarzenie, osób, które będą zaproszone, występujących gości, a także tematyki spotkania, żargonu, którym posługuje się dane środowisko zawodowe. To także konieczność zgromadzenia ciekawostek branżowych i firmowych, dzięki którym prowadzący będzie mógł „wkupić się” w łaski publiczności. 

To podwaliny pod przygotowanie scenariusza, który następnie jest akceptowany przez zamawiającego. Konferansjer współpracuje z reżyserem, dźwiękowcem, poznaje miejsce, w którym będzie występował i analizuje różne możliwości rozwoju wydarzeń, by być przygotowanym na każdą z nich. 

Bierze też udział w próbach, często również rozmawia z pracownikami, przeprowadza wywiad, który pozwala mu poznać kulturę organizacji. Staje się swoistą twarzą marki podczas imprezy i wie, że bardzo wiele zależy właśnie od niego. Świetnie poprowadzony event to zadowoleni goście, publiczność no i oczywiście sam organizator. Nawet najlepiej przygotowany pracownik firmy nie poprowadzi wydarzenia tak, jak zrobi to profesjonalista. 

Dodaj komentarz